{"id":"33","header":"Alternatif Ser\u00fcvende \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131","column_1":"
\r\n\u0130mlas\u0131z- Say\u0131 5 (Ocak-\u015eubat 2004) <\/i>\r\n
\r\n\r\n\t
\u00dcniversite Tiyatrolar\u0131'n\u0131n tiyatronun varl\u0131\u011f\u0131 ve ya\u015famsall\u0131\u011f\u0131 a\u00e7\u0131s\u0131ndan ta\u015f\u0131d\u0131\u011f\u0131 \u00f6nem ku\u015fkusuz ka\u00e7\u0131n\u0131lmazd\u0131r. Ancak yine de kapsam ve i\u015flev a\u00e7\u0131s\u0131ndan \"\u00dcniversite Tiyatrosu\"nun iyi tan\u0131mlan\u0131p duru\u015funun belirlenmesi, sevgi ve g\u00f6n\u00fcldenlikle olu\u015fturulan her alan\u0131n ya\u015fad\u0131\u011f\u0131 gibi egemen olan\u0131n \u00fcretti\u011fi yo\u011fun kirlili\u011fe maruz kalarak varl\u0131\u011f\u0131n\u0131n ve y\u00f6neliminin bulanmamas\u0131 a\u00e7\u0131s\u0131ndan \u00e7ok b\u00fcy\u00fck \u00f6nem ta\u015f\u0131r. Egemen olan\u0131n sakatlanm\u0131\u015f (ve tam da bu \u00f6zelli\u011fi dolay\u0131s\u0131yla sakatlayan) bilincini i\u00e7selle\u015ftirerek kendimize ait olmayan bir ya\u015fam dramaturgisiyle d\u00fcnyay\u0131 alg\u0131lamak ve \u00e7\u00f6z\u00fcmlemek durumunda kal\u0131\u015f\u0131m\u0131z, dahil oldu\u011fumuz alanlara da s\u0131zarak her bir \u00fcr\u00fcnle bu yanl\u0131\u015f bilincin yeniden \u00fcretilmesine yol a\u00e7ar. Dolay\u0131s\u0131yla da yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z her i\u015fte uyan\u0131k olmak; d\u00fcnyay\u0131, \u00f6zellikle de ayr\u0131nt\u0131larda konumlanan egemen ya\u015fam dramaturgisini iyi okumak gerekir. \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131n\u0131n duru\u015flar\u0131n\u0131 belirlemeleri ve bunu yaparken de d\u00fcnyaya ve tiyatroya bak\u0131\u015f\u0131nda egemen toplumsal d\u00fczenin zokalar\u0131ndan ve pisliklerinden s\u0131yr\u0131labilmeyi ba\u015farmalar\u0131 gereklidir. Bu, ya\u015fama yarat\u0131c\u0131 kar\u015f\u0131 \u00e7\u0131k\u0131\u015f \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131 a\u00e7\u0131s\u0131ndan bir direni\u015f bi\u00e7imidir ve her yarat\u0131c\u0131 edim gibi bir riski i\u00e7inde bar\u0131nd\u0131r\u0131r. Bu risk, tiyatroya yeni bir kanal a\u00e7ma potansiyelini i\u00e7erir ve bu da alternatif bir duru\u015ftur; \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131n\u0131n olmazsa olmaz\u0131. <\/p align=\"justify\">\r\n\t
\u00d6ncelikle \"\u00dcniversite Tiyatro\"sunu ortaya koymakta yarar var. \u00dcniversite \u00e7at\u0131s\u0131 alt\u0131nda tiyatro \u00fcretmek temelinde yap\u0131lacak bir belirleme, alternatif duru\u015f ba\u011flam\u0131nda \"\u00dcniversite Tiyatrosunu\" mu\u011flakla\u015ft\u0131racakt\u0131r; \u00e7\u00fcnk\u00fc, bu \u00e7at\u0131 iki kar\u015f\u0131t y\u00f6nelimi bir arada bar\u0131nd\u0131r\u0131r. Bu y\u00f6nelimlerden ilki; belirli bir stat\u00fcko i\u00e7inde konumlanmak durumunda olan kurumsalla\u015fm\u0131\u015f \u00f6denekli ve ticari tiyatro yap\u0131lar\u0131na eleman sa\u011flamaya d\u00f6n\u00fck e\u011fitim yapan tiyatro okullar\u0131d\u0131r. Ve bu i\u015flevi dolay\u0131s\u0131yla da ka\u00e7\u0131n\u0131lmaz olarak var olan egemen tiyatro anlay\u0131\u015f\u0131n\u0131n yan\u0131nda konumlan\u0131r; en yetkin, en donan\u0131ml\u0131 eleman\u0131 yeti\u015ftirme iddias\u0131ndad\u0131r. Bununla birlikte e\u011fitim ve \u00f6\u011fretimin merkezinde olmas\u0131 itibar\u0131yla da kurdu\u011fu ili\u015fki g\u00f6rev ve zorunluluk temellidir. Biz bu y\u00f6nelimi \"Okul Tiyatrolar\u0131\" olarak nitelendirebiliriz. \u0130kinci y\u00f6nelim ise \"\u00d6\u011frenci Tiyatrolar\u0131\" ba\u015fl\u0131\u011f\u0131yla de\u011ferlendirilebilir. G\u00f6n\u00fcldenlik temelinde y\u00fcr\u00fcyen \u00d6\u011frenci Tiyatrolar\u0131, \u00f6\u011frenciler taraf\u0131ndan kurularak yine onlar taraf\u0131ndan y\u00f6nlendirilirler. Kurulu\u015fu ve i\u015fleyi\u015fi ba\u011flam\u0131nda amat\u00f6r alana daha yak\u0131n duran bu tiyatrolar \u00f6z\u00fc gere\u011fi yeniye d\u00f6n\u00fckt\u00fcr. Okul Tiyatrosu'nda kurulan hoca- \u00f6\u011frenci \/ \u00f6\u011freten-\u00f6\u011frenen \/ bilen- bilmeyen ili\u015fkisi \u00f6z\u00fc gere\u011fi otoriter, hiyerar\u015fik ve dolay\u0131s\u0131yla da d\u00fczenden yanad\u0131r. E\u011fitimin yap\u0131s\u0131 gere\u011fi de bir sisteme g\u00f6nderir, m\u00fckemmeliyet\u00e7ili\u011fin kat\u0131 yap\u0131s\u0131n\u0131 dayat\u0131r ve stat\u00fckodan yana konumlan\u0131r. Bu yap\u0131yla da ortaya konan tiyatronun ilerici\/yeniye d\u00f6n\u00fck olmas\u0131 olas\u0131 de\u011fildir ve \u00f6\u011fretim eleman\u0131n\u0131n ve\/veya \u00f6\u011frencinin ilerici\/yeniye d\u00f6n\u00fck olmas\u0131 da; ne yaz\u0131k ki, hi\u00e7bir \u015feyi de\u011fi\u015ftirmez. Bunun tersine \u00d6\u011frenci Tiyatrolar\u0131 yap\u0131s\u0131 gere\u011fi bir erk ili\u015fkisini i\u00e7inde bar\u0131nd\u0131rmaz. Kurulu\u015fu gere\u011fi tiyatroyu seven ve merak eden insanlardan olu\u015fur ve de sevgi ve merak gibi bu topluluklar\u0131 aray\u0131\u015fa y\u00f6nlendiren iki itkiyi i\u00e7inde bar\u0131nd\u0131r\u0131r. Bu yap\u0131s\u0131 gere\u011fi de aray\u0131\u015fa ve yeniye a\u00e7\u0131kt\u0131r, dolay\u0131s\u0131yla da ka\u00e7\u0131n\u0131lmaz olarak ilericidir. <\/p align=\"justify\"> \r\n\t
Aray\u0131\u015f\u0131n ve y\u00fcre\u011fin filizlendi\u011fi \u00d6\u011frenci Tiyatrolar\u0131n\u0131n, alternatif potansiyeli ve yeni olana y\u00f6nelmesiyle \u00dcniversite Tiyatrosu nitelemesine daha uygun oldu\u011fundan; ayr\u0131ca, Okul Tiyatrolar\u0131n\u0131n pre-profesyonel yap\u0131lar\u0131 gere\u011fi kat\u0131l\u0131mc\u0131lar\u0131n\u0131n i\u00e7selle\u015ftirdi\u011fi profesyonel bilincin (bu arada amat\u00f6r ve profesyonel ayr\u0131m\u0131n\u0131n i\u015ften anlamazl\u0131k gibi sa\u00e7ma ve kaym\u0131\u015f bir ba\u011flamla konulmad\u0131\u011f\u0131n\u0131 parantez i\u00e7inde belirtme zorunlulu\u011funu da duymak \u00e7ok can s\u0131k\u0131c\u0131 bir durum) ve profesyonel ya\u015fama bir haz\u0131rl\u0131k olarak de\u011ferlendirilen bu kurumlar\u0131n \u00dcniversite Tiyatrosu ba\u011flam\u0131ndan kayd\u0131\u011f\u0131ndan ve de zaten yo\u011fun bir kirlenmenin ya\u015fand\u0131\u011f\u0131 bir ortam\u0131 yeni ayr\u0131mlarla buland\u0131rmak i\u00e7in \u00dcniversite Tiyatrosu tan\u0131mlamas\u0131n\u0131 \u00d6\u011frenci Tiyatrosu olarak nitelendirdi\u011fim yap\u0131yla e\u015flemeyi ye\u011fliyorum. Kan\u0131mca, \u00dcniversite Tiyatrosu \u00f6\u011frenci topluluklar\u0131ndan olu\u015fur ve profesyonel alanda konumlanan Okul Tiyatrolar\u0131n\u0131 i\u00e7ermez. <\/p align=\"justify\">\r\n\t
Alternatif bir ser\u00fcven i\u00e7in uygun bir kanal olan \u00dcniversite Tiyatrosunun yap\u0131sal \u00f6zelliklerine bakmakta yarar var; zira, onun alternatif ve ilerici y\u00f6nelimi bu yap\u0131n\u0131n bir gere\u011fidir. Her \u015feyden \u00f6nce b\u00f6l\u00fcnmemi\u015f bir d\u00fcnyadan do\u011fdu\u011funu s\u00f6ylemek gerekir. Tiyatronun kurucular\u0131ndan y\u00f6nlendirenine, \u00e7al\u0131\u015fanlar\u0131na, al\u0131c\u0131s\u0131na kadar herkes ayn\u0131 d\u00fcnyan\u0131n bir par\u00e7as\u0131d\u0131r: \u00d6\u011frenci. Ortak ve ya\u015fayan bir dile, duyu\u015fa ve ortak reflekslere sahip olu\u015flar\u0131 bu yap\u0131n\u0131n \u00e7ok \u00f6nemli bir par\u00e7as\u0131d\u0131r. Bu ortak dili aray\u0131\u015f s\u00fcreci \u00f6zg\u00fcr, a\u00e7\u0131k ve ara\u015ft\u0131r\u0131c\u0131 olmalar\u0131n\u0131 sa\u011flar. Aralar\u0131nda s\u0131n\u0131rlar \u00fcreten ayr\u0131mlar yoktur. Bu ise ilerici gizilg\u00fcc\u00fc i\u00e7inde bar\u0131nd\u0131ran diyalogu do\u011furur ve demokratik bir tav\u0131rd\u0131r, \u00fcretimi k\u0131\u015fk\u0131rt\u0131r. Bu durum s\u00f6ylemekten \u00e7ok s\u00f6yle\u015fmeyi do\u011furur ki tiyatroyu k\u0131s\u0131ld\u0131\u011f\u0131 kapandan kurtaracak kaynaklardan biridir. <\/p align=\"justify\">\r\n\t
Profesyonel (paras\u0131n\u0131 \u00f6deyen); o \u00f6l\u00e7\u00fcde de dura\u011fan ve tutucu (kal\u0131plar\u0131 belirlenmi\u015f bir tiyatro anlay\u0131\u015f\u0131na ba\u011fl\u0131) bir izleyici kitlesine y\u00f6nelmedi\u011fi i\u00e7in daha \u00f6zg\u00fcrd\u00fcr. Onlar\u0131 ba\u011flayan bir kurum politikas\u0131 ya da gi\u015fe kayg\u0131s\u0131 olmaks\u0131z\u0131n \u00fcretirler. Amat\u00f6r alanda k\u00f6k salmas\u0131 dolay\u0131s\u0131yla asal olan, \u00f6nde tutulan s\u00fcre\u00e7 bilinci; kal\u0131plarla ortaya konan ve tamamlanm\u0131\u015fl\u0131k bilincini g\u00fcd\u00fcleyen profesyonel alana oranla olduk\u00e7a ilerici bir konumlanmad\u0131r ve yeniliklere kap\u0131lar a\u00e7ar. <\/p align=\"justify\">\r\n\t
\u00dcniversite Tiyatrosunda g\u00f6rev alanlar\u0131n ya\u015famlar\u0131n\u0131 kazanmak ya da \u00fcn yapmak i\u00e7in sahneye \u00e7\u0131kmamalar\u0131, daha \u00e7ok kendilerini ifade etmek i\u00e7in oynamalar\u0131 tiyatro \u00fcretme bi\u00e7iminde rahat hareket etme olana\u011f\u0131 sa\u011flar. <\/p align=\"justify\">\r\n\t","column_2":"\r\n
Bu yap\u0131lar\u0131 gere\u011fi politik olana daha duyarl\u0131d\u0131rlar, \u00f6nc\u00fcd\u00fcrler ve yenili\u011fe\/aray\u0131\u015fa a\u00e7\u0131kt\u0131rlar. Profesyonel ve \u00f6denekli tiyatrolara oranla toplumsal refleksleri \u00e7ok daha fazla kuvvetlidir ve alg\u0131lamalar\u0131 a\u00e7\u0131kt\u0131r. Yeni anlam ve g\u00f6r\u00fc\u015f yaratmak i\u00e7in cesaretle hareket ederler. \u00d6nc\u00fc olu\u015fuyla ortaya koydu\u011fu\/olu\u015fturdu\u011fu \u00f6zellikleriyle de \u00f6n a\u00e7\u0131c\u0131d\u0131r. Bunlar\u0131 da \u015f\u00f6yle s\u0131ralayabiliriz. Yeniyi deneyen, \u00f6nde giden, ileri y\u00f6nelik, kal\u0131plar\u0131 k\u0131ran, dinamik bir anlay\u0131\u015f sergiler. Yeni olana y\u00f6neli\u015fi, eskiyi y\u0131kma tavr\u0131n\u0131 olu\u015fturur, gelenek\u00e7i tiyatronun konvansiyonlar\u0131n\u0131 y\u0131karak alternatif bir kanalda varolmaya \u00e7al\u0131\u015f\u0131r. Temel y\u00f6nelimi burjuva sanat\u0131na, ya\u015fam\u0131na ve \u00fcretti\u011fi yanl\u0131\u015f bilince kar\u015f\u0131 amans\u0131z bir kar\u015f\u0131 koyu\u015f ve bu yap\u0131lar\u0131 y\u0131kmak \u00e7abas\u0131 olmu\u015ftur. Bu sanatsal oldu\u011fu kadar politik de bir ba\u015fkald\u0131r\u0131d\u0131r. Farkl\u0131 sanat istemi, farkl\u0131 toplum isteminin bir yans\u0131s\u0131d\u0131r. Bu y\u00f6nelimintemel \u00f6zelliklerinden biri kolektivizme yapt\u0131\u011f\u0131 vurgudur. Bask\u0131n k\u00fclt\u00fcre kar\u015f\u0131, alternatif bir k\u00fclt\u00fcr politikas\u0131n\u0131 benimseyerek bunlar\u0131 tiyatro anlay\u0131\u015f\u0131na da yans\u0131t\u0131r. \u0130zleyici ile do\u011frudan ili\u015fki kurarak, sahne seyirci ili\u015fkisinin olanaklar\u0131n\u0131 zenginle\u015ftirerek onlarla y\u00fczle\u015fmeyi tercih eder. Bu ili\u015fkinin temeli, dayana\u011f\u0131 meydan okuma \u00fczerine oturur. Sanat ve ya\u015fam aras\u0131ndaki s\u0131n\u0131rlar\u0131 zorlayarak yeni alg\u0131 kal\u0131plar\u0131n\u0131 aralarlar. Bu ak\u0131nt\u0131ya kar\u015f\u0131 y\u00fczen tavr\u0131yla da yaln\u0131z kendi alan\u0131nda de\u011fil, ayn\u0131 zamanda profesyonel b\u00f6lgeye de etkide bulunur, onlar\u0131n da \u00f6n\u00fcn\u00fc a\u00e7ar. <\/p align=\"justify\">\r\n
Ancak \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131n\u0131n i\u00e7inde bulundu\u011fu s\u0131k\u0131nt\u0131lardan biri; onun verili olana kar\u015f\u0131 konumlanmak suretiyle olu\u015fturdu\u011fu kimli\u011fini, verili olan tiyatro anlay\u0131\u015f\u0131yla bi\u00e7imlendirmeye \u00e7al\u0131\u015fmas\u0131yla ortaya \u00e7\u0131k\u0131yor. Profesyonel alandan gelen yanl\u0131\u015f y\u00f6nlendirme ve yanl\u0131\u015f bilin\u00e7, \u00fcniversite tiyatrolar\u0131n\u0131n \u00fcr\u00fcnlerini belirli bir \u00e7er\u00e7eve i\u00e7ine k\u0131st\u0131r\u0131yor. \u0130\u015fin daha vahim yan\u0131, sahneye \u00e7\u0131kmaya hevesli bir insan g\u00fcruhu \u00fczerinde egolar\u0131n\u0131 tatmin eden (\u00e7\u00fcnk\u00fc onlar tiyatronun ilahlar\u0131d\u0131rlar ve her \u015feyin iyisini onlar bilirler) \u015fabloncular\u0131n (patates bask\u0131c\u0131s\u0131 yapmak suretiyle) a\u00e7t\u0131\u011f\u0131 gediklerdir. Bu \u00fcniversite tiyatrolar\u0131n\u0131n b\u00fct\u00fcn enerjisini so\u011furan bir durumdur. Baba imgesiyle cisim bulan tanr\u0131 paradigmas\u0131, 'tiyatro a\u011fabeyleri' eliyle \u00fcniversite tiyatrolar\u0131n\u0131n ilerici dinamiklerini hak ile yeksan eder. Kan\u0131mca bu duruma \u00e7ok dikkat etmek gerekiyor ve ancak ve ancak \u00fcniversite tiyatrolar\u0131n\u0131n birbirini destekleyerek ve ortakla\u015fmalar\u0131yla a\u015f\u0131labilir. Bu s\u0131k\u0131nt\u0131n\u0131n a\u015f\u0131lmas\u0131 \u00f6nc\u00fclerini yitirme tehlikesiyle kendini de k\u0131s\u0131rla\u015ft\u0131rabilecek olan profesyonel tiyatro i\u00e7in de ya\u015famsald\u0131r. <\/p align=\"justify\">\r\n\t
Bug\u00fcn, art\u0131k \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131n\u0131n oyun \u00e7al\u0131\u015f\u0131p ard\u0131ndan da da\u011f\u0131lan topla\u015fma yeri olmay\u0131 bir k\u00f6\u015feye b\u0131rakmas\u0131, uzun y\u0131llar\u0131n\u0131 tiyatroya ak\u0131tacak uzun soluklu bir kadro ve aktar\u0131l\u0131p geli\u015fen bir gelenek yaratmak i\u00e7in yola \u00e7\u0131kmas\u0131 \u00dcniversite Tiyatrosunun varl\u0131\u011f\u0131 ve etkinli\u011fi a\u00e7\u0131s\u0131ndan bir gerekliliktir. Bu noktada \u2013say\u0131lar\u0131 \u00e7ok az olan di\u011fer birka\u00e7 toplulu\u011fun da hakk\u0131n\u0131 teslim ederek- Bo\u011fazi\u00e7i Oyuncular\u0131'n\u0131n gerek kuramsal gerekse pratik \u00fcr\u00fcnlerinin \u00e7ok \u00f6n a\u00e7\u0131c\u0131 oldu\u011funun belirtilmesinde yarar oldu\u011funu d\u00fc\u015f\u00fcn\u00fcyorum. \u00dcniversite Tiyatrosu olmaya \u00e7al\u0131\u015fan her toplulu\u011fun muhakkak bu iyi \u00f6rnekleri tart\u0131\u015fmas\u0131 ve kendi pratiklerinin bir par\u00e7as\u0131 yapmas\u0131 yararl\u0131 olacakt\u0131r. Bu anlamda da \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131n\u0131n iyi \u00f6rneklerinin artmas\u0131 \u00dcniversite Tiyatrolar\u0131n\u0131n g\u00fcc\u00fcn\u00fc artt\u0131racakt\u0131r. <\/p align=\"justify\"> \r\n\t
\u00dcniversite Tiyatrosu ser\u00fcveninde \u00f6nde tutulmas\u0131 gereken temel nokta onun d\u00fcnyay\u0131 okuyu\u015f bi\u00e7imine uygun bir tiyatro \u00fcretme kayg\u0131s\u0131 olmal\u0131d\u0131r. Toplulu\u011fun politik duru\u015fu onun \u00e7al\u0131\u015fma ve \u00fcretme bi\u00e7imiyle de ortaya konmal\u0131d\u0131r. \u00c7\u00fcnk\u00fc dayat\u0131lan egemen ya\u015fam dramaturgisi bu noktalardan sald\u0131rmaktad\u0131r. Ba\u015far\u0131l\u0131 bir kar\u015f\u0131 duru\u015f da salt s\u00f6ylem d\u00fczleminde \u00fcretilen politikalardan \u00e7ok bu alanlarda direnmeyle m\u00fcmk\u00fcn olabilmektedir. Anti otoriter ve anti hiyerar\u015fik bir yap\u0131lanma ve \u00e7al\u0131\u015fma bi\u00e7imi, bizi basan total ve otoriter ataerkil ya\u015fam dramaturgisine kar\u015f\u0131; sevgi \u00fcreterek ve duygular\u0131 \u00f6ne \u00e7\u0131kararak direnmeyi \u00f6rg\u00fctler. Oyunlar\u0131nda da topluluklar, otoriter ve hiyerar\u015fik yap\u0131y\u0131 k\u0131rmaya \u00e7al\u0131\u015farak eser baz\u0131nda bu dramaturgiye kar\u015f\u0131 yeni bir dramaturgi, yeni bir alg\u0131lama, yeni bir bilin\u00e7 ve yeni bir duru\u015f kurmaya \u00e7al\u0131\u015fmal\u0131d\u0131r. \u0130\u00e7imize sinen ataerkil bilinci s\u00f6k\u00fcp atamadan, hiyerar\u015fi ve otoriteyi i\u00e7imizden s\u00f6k\u00fcp atmadan olumluyu \u00fcretme \u015fans\u0131m\u0131z kalmaz; yaln\u0131zca egemen bilinci yeniden ve yeniden \u00fcretiriz: yanl\u0131\u015f bir bilin\u00e7 olarak. Bu anlamda da ortakla\u015fma ve birbirini b\u00fcy\u00fctme topluluklar\u0131n temel tavr\u0131 olmal\u0131d\u0131r: kendi i\u00e7inde, di\u011fer topluluklarla, yerel amat\u00f6r ve \u00e7evre \u00fcniversite topluluklar\u0131yla ve di\u011fer topluluklarla. Ancak b\u00f6ylece bir arada birbirini b\u00fcy\u00fctmek olanakl\u0131d\u0131r. <\/p align=\"justify\"> \r\n
\u00dcr\u00fcnleriyle ve varolu\u015fuyla egemen bilinci yap\u0131s\u0131zla\u015ft\u0131racak bir bilin\u00e7 \u00fcretme yine \u00f6nemsenecek \u015feylerin ba\u015f\u0131nda gelir; ama manip\u00fclasyondan uzak kalarak. Bu belirlenmi\u015f s\u0131n\u0131rlar\u0131n m\u00fcmk\u00fcn olabildi\u011fi kadar d\u0131\u015f\u0131nda durmaya \u00e7al\u0131\u015fma tavr\u0131 ve diyalogla b\u00fcy\u00fcyen ili\u015fki kurma bi\u00e7imi, \u00f6zne olan insan\u0131n \u00f6nde tutulmas\u0131n\u0131 gerekli ve zorunlu k\u0131lar ki bu kendini var etme, manip\u00fclasyon \u00fczerinden y\u00fcr\u00fcyen dayatmalar\u0131 k\u0131st\u0131racakt\u0131r. <\/p align=\"justify\"> \r\n\t
\u00dcniversite tiyatrolar\u0131n\u0131n muhalif duru\u015fu \u00f6nemli, gerekli ve zorunludur. Teatral t\u0131kan\u0131kl\u0131klar da ancak b\u00f6ylece a\u00e7\u0131labilecektir. Eyl\u00fcl r\u00fczgarlar\u0131n\u0131n s\u0131rt\u0131nda ta\u015f\u0131d\u0131\u011f\u0131 depolitizasyon sa\u011fana\u011f\u0131na; yaln\u0131zca s\u00f6ylem d\u00fczeyinde \u00fcretilme k\u0131skac\u0131ndan da kurtularak ve d\u00fcnyay\u0131 do\u011fru okumay\u0131 sa\u011flayacak y\u00f6ntemlerle ve ben'in in\u015fa edilmesi suretiyle sa\u011flanacak bir re-politizasyonla kar\u015f\u0131 \u00e7\u0131k\u0131labilir d\u00fc\u015f\u00fcncesindeyim. \u00d6zg\u00fcrl\u00fck ke\u015ffedilmesi ve u\u011frunda sava\u015f\u0131lmas\u0131 gereken bir \u015feydir. Filmlerde i\u00e7ine k\u00f6t\u00fcc\u00fcl ruhlar\u0131n girdi\u011fi k\u0131z \u00e7ocu\u011fu gibiyiz: \"exorcise\"<\/b>, i\u00e7selle\u015fen egemen ideolojiyi ve s\u00f6ylemi defetmek zorunday\u0131z; i\u00e7imize giren ve bizi ele ge\u00e7irip ad\u0131m\u0131za konu\u015fan bu ideolojinin bizzat kendisidir. \u00d6zg\u00fcrle\u015febilmek i\u00e7in s\u00f6k\u00fcl\u00fcp at\u0131lmas\u0131 bir zorunluluktur. Empoze edilen suskunlu\u011fa kar\u015f\u0131 ya\u015fam\u0131n savunulmas\u0131 gerekir; diyalogla, ele\u015ftirerek ve de\u011fi\u015ferek; evcille\u015fmeye \u00f6zg\u00fcrl\u00fckle kar\u015f\u0131 \u00e7\u0131karak. <\/p align=\"justify\"> \r\n\t
Tiyatro, bu b\u00fcy\u00fck direni\u015fin k\u00fc\u00e7\u00fck ama sahip oldu\u011fu gizilg\u00fc\u00e7 sayesinde ayn\u0131 \u00f6l\u00e7\u00fcde de \u00e7ok \u00f6nemli ve \u00e7ok keyifli bir k\u0131sm\u0131... <\/p align=\"justify\">\r\n\r\n","category":"i_am_writing","writer":"Hakan Altun","yhp2":"